Mine pædagogiske og didaktiske overvejelser har
været at komme rundt om de 6 læreplans temaer:
1.
barnets alsidige personlige udvikling
2.
sociale kompetencer
3.
sprog.
4.
krop og bevægelse
5.
naturen og naturfænomener
6.
kulturelle udtryksformer og værdier.
Der sker en personlig udvikling med barnet og
fællesskabet, de sociale kompetencer skabes,
hele gruppen har en fælles naturoplevelse. Alt det som de hver især
oplever, kan deles med resten af gruppen og derved styrkes de sociale
kompetencer. Sproget bruges, når der tales om de ting, der sker undervejes -
der opstår evt. en dialog omkring en bille eller lign. kroppen bliver brugt, da
der er forskelligt terræn på min biotop. Der er en badebro, hvor der gælder om
at holde balancen, og når fiskenettene kommer frem, er der ligeledes med at
holde balancen. På biotopen kan der laves forskellige ting, såsom at finde de
dyr og planter, som er der og meget mere. Se mere på min blog http://tinasvnt.blogspot.dk/
Naturen er et vidunderligt forum, hvor børn kan
opleve naturen uden vejledning/guidning fra pædagogen, dette kaldes en
"opmærksom naturoplevelse", der forløber over 3 faser.
1.
Opdagelsesfase
2. Undersøgelsesfas
3.
Reflektionsfase
Naturen er desuden et sted, hvor der er grobund for
læring. I dette læringsrum kan pædagogen vise børnene nogle ting, som de evt.
ikke selv kan få øje på. Pædagogen kan 1.
gå foran barnet - vise barn, det som det ikke lige kan få øje på selv. 2. gå ved siden af barnet - pædagogen
er i samspil med barnet og er vejledende. 3.
Pædagogen går bag ved barnet - barnet oplever på egen hånd, det er den 3 punkts
fase, som jeg har nævnt ovenfor.
Når vi bruger naturen som "legeplads"
bruger vi ligeledes alle vores 5 sanser:
1. synsansen 2. høresansen 3. smagssansen 4.
lugtesansen 5. følesansen
(Edlev, Lasse Thomas, Natur og miljø i pædagogiske
arbejde s.28, 55 og 172)
"Samtlige sanser kan bidrage til udvikling af
vor naturerfaring, og ofte kan blot en enkelt smag, duft eller lyd efterlade så
stærkt et indtryk, at en hel episode fæstner sig i erindringen" (Edlev,
Lasse Thomas, Natur og miljø i pædagogiske arbejde s.37).
Det kunne være en rigtig god ting, hvis børnene
ville tage denne læring med sig ind i deres voksen liv og med disse erfaringer
og læring passe godt på naturen og igen videregive det oplevede og lærte til
næste generation.
"Det er vigtigt at kunne fokusere
opmærksomheden - hvad enten vi skal lede efter smådyr i naturen, vil lytte til
mennesker eller prøve at konstatere, hvordan vi har det et givent sted i
kroppen.(Edlev, Lasse Thomas, Natur og miljø i pædagogiske arbejde s.39).
Når et barn virkelig har fokuseret opmærksomheden på
et eller andet kan barnet komme i Flow, det er en dejlig oplevelse, hvor alt
kan omkring en næsten kan være lige meget, her er virkelig tale om fordybelse.
Naturen er et sted, hvor der er højt til
"loftet" her er der mulighed for at der er mindre konflikter,
støjniveauet er måske ikke særlig højt og der er plads til at alle kan være
der. Der er også rum til de vilde lege, der ligeledes er en del af det at være
barn. Så ryk læringen ud i naturen og se hvad der sker. Dette er mine
pædagogiske og didaktiske overvejelser som jeg har benyttet i forbindelse med
min biotop.
Her er nogle billeder fra min biotop
Hejsa
SvarSletSpændende ting du har gang i - prøv endelig både farveloknings- og faldfælderne igen. Overvej at lade faldfælderne stå natten over -hvad kan mon lokke dyr til? Prøv forskelligt lokkemad i forskellige fælder...
God fornøjelse!
Ida