fredag den 11. oktober 2013

Jord til bord gruppe - afslutning


Mormor mad - det er sagen :O)



Så er vi kommet så langt i "jord til bord" opgaven, at vi kan afslutte forløbet. Vi er kommet frem til følgende.


Som vi tidligere i forløbet har nævnt, er vores målgruppe mennesker med nedsat funktionsevne. Vores specifikke målgruppe, består af 4 borgere, der bor i botilbud med døgnvagt. De er for så vidt selvstændige og initiativtagende individer.
Vi har valgt at inddrage den historiske og kulturelle vinkel, da vi mener det er disse faktorer der spiller ind i forhold til mormor mad. For bedre at kunne illustrer sammenhængene har vi valgt at koble SMTTE modellen på. 






Sammenhæng: 

Som udgangspunkt, har vi valgt at udføre et projekt med 4 borgere, hvor de selv kunne få muligheden for at udleve deres kreativitet. de var elle meget interesseret i det gamle køkken. Vi valgte at udføre projektet i deres trygge rammer, for at skabe en sikker base for borgeren.
Vi deler egne erfaringer og viden med borgerne, for at give dem en bedre forståelse for processen.


Mål:

Vores mål med hensyn til projektet var først og fremmest at skabe en forståelse for omverdenen. De nedenstående faktorer er med til at give borgerne et realistisk indblik.
  • mere selvstændighed
  • styrket selvværd
  • sociale relationer
  • at kunne arbejde i grupper
  • forståelse for hygiejne
  • sanseoplevelser 
  • bedre livskvalitet


Tegn: 

Tegn på at målene er nået kan være:
  • positive udsagn fra borgerne
  • at de selv har taget initiativ til andre tiltag
  • at de fungerer godt i gruppen
  • at de holder fokus på at vaske hænder inden de håndterer madvarerne


Tiltag:

Vi som pædagoger, laver handleplan i forhold til projektet. Det første møde med borgerne gik ud på, at få lavet en indkøbsliste til madlavningen. Borgerne havde medbestemmelse til, hvad der skulle handles. Vores opgave i forløbet var, at støtte og vejlede borgerne i deres beslutninger. 
For at skabe trygge rammer for borgerne, satte vi projektet i gang. Det skaber en form for ro, at borgerne ved hvad de skal give sig i kast med.


Evaluering:

For at evaluere på forløbet kan man vælge at bruge BIKVA modellen.

BIKVA-modellen

Formålet med denne model er at opnå sammenhæng mellem brugernes problemforståelse og den offentlige indsats ved at inddrage brugerne i evalueringerne.



Litteratur:

  • Henriksen, Bjarne Lenau (2007). "Livskvalitet - en udfordring". Forlag Gads
  • Grundbøgerne i VNT
  • Susanne Freltofte "Udviklingsalder hos voksen udviklingshæmmede".




Selve processen

Farsen røres sammen.

De færdige rødbedder.

Frikadellerne er lagt på panden.

De færdige frikadeller.

Grønsagerne vi har valgt til snysk.

Grønsagerne :O)

Grønsagerne kommes i kogende vand.

Opbagt - sovs som mormor lavede den - godt med smør.

Så er der spisetid.

Det lækre brød.




Hilsen Camilla og Tina 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar