Nu har jeg/vi målt vandtemperaturen i fjorden over en uge. Og som man kan se på målingerne, har temperatueren ændret sig:
Onsdag d. 2 oktober: 12 grader
Torsdag d. 3 oktober: 11,5 grader
Fredag d. 4 oktober: 11,5 grader
Lørdag d. 5 oktober: 12 grader
Søndag d. 6 oktober 12 grader
Mandag d. 7 oktober 12 grader
Tirsdag d. 8 oktober 12 grader
Onsdag d. 9 oktober 11 grader
Torsdag d. 10 oktober 9 grader.
Søndag d. 12 oktober 12 grader. |
Torsdag d. 10. oktober 9 grader. |
Denne aktivitet er opstået ved, at pigerne sad og sukkede over at nu var sommeren forbi og det nu var slut med at bade. Hvortil jeg svarede dem, at det var vandet også alt for koldt til. Jamen hvor koldt, ville de vide. Derfor målingerne. Som pædagog er det med at opfange det som interessere børnene og reagere på det. Bygge videre på deres spørgsmål, så som hvordan kan vi måle temperaturen, hvad skal vi bruge for noget udstyr til det.? Hvordan skal vi føre regnskab?. På den måde får de ejerskab over ideerne og bliver styrket i deres selvværd og identitet. - giv ros.
Børnene får både stillet deres nysgerrighed, samtidig med at de får opbygget et positivt forhold til naturen. Som pædagog er det en forudsætning, at vi har kendskab til, hvordan vi formidler det som børnene gerne vil afprøve, hvordan kan vi undersøge spørgsmål, der dukker op, hvis ingen kender svaret. Bøger, naturvejleder eller nettet. Lad børnene selv afprøve eksperimenterne, være vejledende og rollemodel. Endnu en gevinst for børnene ved at udforske naturfænomener er, at de kommer i FLOW. I denne tilstand er det rart at være, fordi barnet er i den undersøgende, kreative, næsten helt væk fra omverden, følelse :O)
En dag vi var på biotopen kunne de se, at vandstanden var ændret. Så frem kom en pind, og straks blev vandstanden målt.
En måling og bagefter en snak om hvorfor vandstanden ændre sig. |
Så høj er vandet p.t. |
Der lå lidt vand i bunden. Den er faktisk en god fælde til småkravl. |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar